Wednesday, December 24, 2008

Tulus,Benar Dan Ikhlas

Assalamualaikum....haha,akihrnya aku kembali menulis dlm blog kesayangan aku ni yea!huh!lega rasanya coz dah lengang sket tulang aku dr stress kerja.Dan semalam,aku baru pulang dari "negeri islam" dalam Malaya terchinta ini.dan tulisan aku kali ini,akan berkisar keindahan mataku di Kelantan Darul Naim....
seTULUSnya,aku mahu bercerita tentang apu yg aku lihat di sana.apa2 pon aku merasa rugi kerna,aku tlah terlewat sampai ke klantan,jika tidak,aku pasti dapat hadirkan diri di acara debat antara Husam dan K.J!huh,sayang btol ah!so,apa yg dapat aku kisahkan di sini,secara TULUS nya,mmg benar klantan adalah sebuah negeri yg benar2 ada dalam hati pemimpinnya dan rakyatnya(segelintir)mahu jadikan ISLAM sebagai cara hidup.tapi bkn senang,byk halangan nya,tp sekurang2 pemimpin nya telah berusaha untuk ke arah itu,bkn sekadar CAKAP saja.di setiap kebanyakan sebelah trafic light,ada saja papan tanda memberi peringatan "cara berpakaian menutup aurat cara ISLAM".huh,nampaknya bg pemimpin xspecialy TOK GURU,soal aurat pon menjadi agenda dan tanggungjawab beliau.bayangkan,bagaimana hati Tok Guru hari2 dok risau ttg betapa besarnya tanggungjawab yg beliau pikul hari2,cuma masih ada lagi GEWE2 yg tak kesah dgn ape yg pemimpin mereka risaukan!hmm..bila aku bjalan di tengah bandar K.B,tiba2 aku terserempak dgn seorg gewe,cun habis..mcm pernah kulihat,tapi dimana ya..?hah!FARA FAUZANA or FAFAU,d.j terkenal tu..!huh!dia dah pkai tudung?hah!comeynyo,hok aloh,comey lotey wee.."macey ni loh mok suruh cariy.."hmm,mmg chantek gambar FAFAU di papan iklan NESCAFE tu,cukup menawan,tp sayang ia hanya di papan iklan,nampaknya..bkn saja FAFAU yg kena pkai tudung,Pelakon wanita terbaik,Vanida Imran pon kena pkai tudung pada papan iklan.hehe....best tul aku tgk usaha pemimpin negeri ni....
BENAR,mmg benar org melayu Malaysia sayangkan warisan bangsa,seperti keris,tarian dan tulisan JAWI!tapi,bg aku usaha Rais Yatim yg mahu tulisan jawi masih kekal di jiwa org melayu,x berbaloi langsung.cuba tgk di kelantan,tak payah nak heboh2 buat kempen,kluarkan sahaja undang2,di signboard kedai makan or apa2 premis,mesti ada tulisan jawi.hehe,kdai kopi cina pakai tulisan jawi,hehe,dan yg paling best,waktu berjalan di K.B Mall,aku terserempak dgn restoran makanan segera paling berpengaroh dlm dunia ni,MCDONALDS!hah!,pon pkai tulisan jawi?hehe,aku tertawa sambil terkenang betapa bodohnya pemimpin UMNO yg konon2 bertegang urat mempertahankan MELAYU,tp soal tulisan jawi yg sebenarnya adalah "dakwat darah" org melayu,tak pnah terpikir nak buat camni.sedangkan,yg org PAS yg didakwa tiada semangat MELAYU,bleh buat undang2 cmni!haha....
IKHLAS,aku katakan,Tok Guru dan pimpinan negeri,sayang kan rakyat nya.seronok btol aku bila jumpa,poster Tok Guru tgh main snooker!hah!siap main pkai jubah lg!hmm,sbenarnya poster tu adalah poster pelancaran pusat snooker di K.B Mall,hmm, bila dipikir2kan,Tok Guru bknlan anti-sosial.yalah,buat saja pusat snooker yg terang-terangan,jgn sorok2,cermin takyah tinted,coz bila dlm gelap,paham2 sajalah..mcm2 bleh jadi!hehe!aku percaya,klau panggung wayang pon,bleh tak terlalu gelap dan terpisah tempat dudok,dah tentu bleh "kautim" dgn Tok Guru.sebenarnya,dia ikhlas dgn setiap perbuatan dia,cuma org kita ni ssh skit nak faham bahasa!hehe..sekian!

2 comments:

ann said...

Kisah pengalaman..seorang insan di sebuah negeri ISLAM....

Tukang Cerita said...

pegalaman.. tapi betulkan sikit tatabahasa Bahasa Melayu tu..